Här kan du som vårdnadshavare och elev ta del av information som rör eleverna i klass 2A.
Du kan även läsa om allt roligt som vi lär oss under dagarna.

Mål i svenska åk 2

Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna:

Läsa

  • Läsa längre texter och ord med komplicerade konsonantförbindelser
  • Använda ljudning och ortografisk helordsläsning
  • Läsa en hel bok med enkel text på egen hand
  • Rätta sig själv vid läsning
  • Automatisera läsningen alltmer och läsa enkla meningar med flyt
  • Stanna upp och samtala, återberätta, besvara och ställa frågor om det lästa för att förstå
  • Börja använda olika läsförståelsestrategier som att skapa inre bilder, dra slutsatser och göra förutsägelser
  • Läsa mellan raderna
  • Uppfatta den ”röda tråden” i en berättelse
  • Koppla det lästa till egna erfarenheter och tidigare kunskap

Skriva

  • Få fram budskap med hjälp av skriven text
  • Skriva text med enkel handling för hand eller på dator
  • Skriva text läsligt för sig själv och andra
  • Skriva enkel text med ett visst flyt
  • Stava vanligt förekommande ord med allt större säkerhet
  • Göra mellanrum mellan orden
  • Skriva meningar med stor bokstav och punkt och ibland använda andra skiljetecken
  • Använda tankekartor för att planera sitt skrivande
  • Använda datorn för att skriva och bearbeta sina texter
  • Visa intresse för att förbättra sin text


Kommunikativ – muntlig förmåga

  • Berätta i grupp och lyssna på andra
  • Återberätta så att andra förstår vad de menar
  • Berätta sammanhängande så poängen blir tydlig
  • Anpassa berättandet till olika situationer och vilka som lyssnar
  • Beskriva olika saker så att andra förstår
  • Förklara så att andra förstår vad de menar
  • Ge och ta muntliga instruktioner
  • Tala om vad de tycker och tänker och lyssna på andras åsikter



Diamantjakten, skriven av Sjölund, Andersson, Westlund och Wänblad. 2012 Natur & Kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar