Eleven
bör i slutet av årskurs 2 kunna:
Läsa
- Läsa längre texter och ord med komplicerade konsonantförbindelser
- Använda ljudning och ortografisk helordsläsning
- Läsa en hel bok med enkel text på egen hand
- Rätta sig själv vid läsning
- Automatisera läsningen alltmer och läsa enkla meningar med flyt
- Stanna upp och samtala, återberätta, besvara och ställa frågor om det lästa för att förstå
- Börja använda olika läsförståelsestrategier som att skapa inre bilder, dra slutsatser och göra förutsägelser
- Läsa mellan raderna
- Uppfatta den ”röda tråden” i en berättelse
- Koppla det lästa till egna erfarenheter och tidigare kunskap
Skriva
- Få fram budskap med hjälp av skriven text
- Skriva text med enkel handling för hand eller på dator
- Skriva text läsligt för sig själv och andra
- Skriva enkel text med ett visst flyt
- Stava vanligt förekommande ord med allt större säkerhet
- Göra mellanrum mellan orden
- Skriva meningar med stor bokstav och punkt och ibland använda andra skiljetecken
- Använda tankekartor för att planera sitt skrivande
- Använda datorn för att skriva och bearbeta sina texter
- Visa intresse för att förbättra sin text
Kommunikativ –
muntlig förmåga
- Berätta i grupp och lyssna på andra
- Återberätta så att andra förstår vad de menar
- Berätta sammanhängande så poängen blir tydlig
- Anpassa berättandet till olika situationer och vilka som lyssnar
- Beskriva olika saker så att andra förstår
- Förklara så att andra förstår vad de menar
- Ge och ta muntliga instruktioner
- Tala om vad de tycker och tänker och lyssna på andras åsikter
Diamantjakten, skriven av
Sjölund, Andersson, Westlund och Wänblad. 2012 Natur & Kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar