Barnen gick verkligen igång på den här uppgiften och kunde räkna tal med hundratal, fast vi inte gått igenom det tidigare.
Först fick eleverna jobba i smågrupper och därefter gick vi igenom talen tillsammans. Då pratade vi bl a om två olika strategier vid huvudräkningen: räkna bakåt eller använda ett annat räknesätt.
Uppgiften kunde på räknespråket/mattespråket se ut:
100 + 20 - 17 = 120 - 17 = (använda ett annat räknesätt, tänka hur många måste jag lägga till från 17 för att komma till 20, 17+20)
Hade det däremot stått:
100 + 20 - 2 = 120 - 2 = ( räkna bakåt, 119, 118 )
I matematik ska eleverna bedömas efter fem förmågor. Att berätta hur man tänker och problemlösningsförmåga är två av dessa förmågor. Inga lätta saker för en åttaåring så det är lika bra att börja i tid.
Det här är alla förmågorna.
Tagna ur kursplanen från matematik i Lgr 11.
BEGREPPSFÖRMÅGA
PROCEDURFÖRMÅGA
KOMMUNIKATIONSFÖRMÅGA
RESONEMANGSFÖRMÅGA
PROBLEMLÖSNINGSFÖRMÅGA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar