Här kan du som vårdnadshavare och elev ta del av information som rör eleverna i klass 2A.
Du kan även läsa om allt roligt som vi lär oss under dagarna.

torsdag 20 november 2014

Matematik

Igår och idag har eleverna fått uppgifter där siffrorna var utbytta till symboler från de gamla egyptiernas tid. Deras talsystem liknar inte alls våra siffror, utan de valde bilder av saker som fanns omkring dem för att beteckna talen. Egyptierna symboliserade talen 1 - 9 med hjälp av sina fingrar. En åsnas hov visade talet 10. Talet hundra var en hårlock från ett får. Eftersom varje tecken hade ett bestämt värde kunde tecknen placeras hur som helst.

Barnen gick verkligen igång på den här uppgiften och kunde räkna tal med hundratal, fast vi inte gått igenom det tidigare.

Först fick eleverna jobba i smågrupper och därefter gick vi igenom talen tillsammans.  Då pratade vi bl a om två olika strategier vid huvudräkningen: räkna bakåt eller använda ett annat räknesätt.  
  
Uppgiften kunde på räknespråket/mattespråket se ut: 

100 + 20 - 17 = 120 - 17 = (använda ett annat räknesätt, tänka hur många måste jag lägga till från 17 för att komma till 20, 17+20) 


Hade det däremot stått: 

100 + 20 - 2 = 120 - 2 = ( räkna bakåt, 119, 118 ) 
 
I matematik ska eleverna bedömas efter fem förmågor. Att berätta hur man tänker och problemlösningsförmåga är två av dessa förmågor. Inga lätta saker för en åttaåring så det är lika bra att börja i tid.

Det här är alla förmågorna. 
Tagna ur kursplanen från matematik i Lgr 11. 
BEGREPPSFÖRMÅGA

PROCEDURFÖRMÅGA
KOMMUNIKATIONSFÖRMÅGA
RESONEMANGSFÖRMÅGA 
PROBLEMLÖSNINGSFÖRMÅGA
   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar